W Etz Chaim to możliwe.
Stres przed maturą jest naturalny i nieunikniony, jednak nie musi kojarzyć się z czymś negatywnym. Emocje, jakie towarzyszą temu stanowi, można starać się efektywnie wykorzystać.
Spraw, aby stres mobilizował Cię do działania! Nie myśl w czarnych barwach!
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego stres ma Cię paraliżować i sprawiać, że czujesz w sobie niemoc i pustkę? Matura i tak zbliża się wielkimi krokami. A gdybyś spróbował odbierać stres pozytywnie? Przecież to uczucie może być siłą napędową, która pozwala koncentrować się i mobilizować do wysiłku. W pewnych sytuacjach odczuwany stres, można przekuć, zatem w osiągnięcie efektów, o jakie nam chodzi, dlatego warto w takich sytuacji dostrzec coś pozytywnego.
Medytacja i spacery? Czemu nie!
Po pierwsze, ważne jest znalezienie sposobu relaksacji, który działa na nas najlepiej. Może to być medytacja, joga, czy nawet spacer na świeżym powietrzu. Pamiętajcie, zatem o znalezieniu w ciągu dnia choćby odrobiny czasu na spacer, który odświeży wasz umysł i pomoże uporządkować emocje, uspokoi nerwy i sprawi, że będziecie postrzegać ten egzamin, jako wyzwanie, z którym śmiało jesteście sobie w stanie poradzić.
Planowanie – nie tylko w biznesie!
Kolejnym sposobem na radzenie sobie ze stresem maturalnym jest odpowiednie planowanie czasu nauki. Zostawianie zbyt wielu spraw na ostatnią chwilę powoduje, że tracimy wiarę w pomyślne zrealizowanie spraw, dlatego ważne jest, aby mieć klarowny plan nauki rozłożony w czasie, a także i przestrzegać go, jednocześnie dbając, by nie przeciążać się nauką, ponieważ przesadzając z nadmiarem zaplanowanych obowiązków maturalnych często można odnieść zupełnie odwrotny skutek.
Warto również pamiętać o odpowiedniej diecie i regularnych posiłkach i nawadnianiu. Na lekcjach biologii na pewno każdy uczył się, że woda wzmaga koncentrację i wpływa zbawiennie na nasz organizm. Zdrowe odżywianie może pomóc ograniczyć stres i poprawić funkcjonowanie naszego organizmu.
Szukaj wsparcia u innych osób!
Znalezienie wsparcia w rodzinie, przyjaciołach czy nauczycielach również może niwelować skutki stresu, dlatego nigdy nie bój się prosić o pomoc i rozmawiaj o swoich uczuciach. Nie ma w tym nic wstydliwego, ani nie świadczy o Twojej słabości. Przeciwnie – to niezwykle istotne uświadamiać sobie swoje własne potrzeby i szukać możliwości ich zrealizowania. Nie musisz niczego przeżywać sam, pozwól sobie wobec tego na wyrażanie swoich obaw i lęków, nie próbuj ich tłumić.
Jeśli natomiast czujesz, że nie radzisz sobie ze stresem, nie wahaj się szukać profesjonalnej pomocy. Psycholog może pomóc Ci przepracować swoje emocje i znaleźć bardziej efektywne strategie radzenia sobie z stresem.
Staraj się skupiać na tym, co jest w Twojej mocy. Nie martw się tym, czego nie jesteś w stanie kontrolować.
Pamiętaj również, że każdy ma inny sposób radzenia sobie ze stresem, ważne jest znalezienie tego, co działa dla Ciebie najlepiej i jest dla Ciebie najkorzystniejszą opcją.
Z przeprowadzonych ankiet i badań wynika, że przedmiotem maturalnym, który stresuje zdających jest matematyka.
„Dr Magdalena Lewandowska, krajowa konsultant do spraw psychiatrii dzieci i młodzieży, zaapelowała do Ministerstwa Edukacji Narodowej o rezygnację z obowiązkowej matematyki na maturze. Ekspertka podkreśla, że dla młodych ludzi to ogromny stres.
– Występują takie objawy lękowe związane z tym stresem, że mimo korepetycji ja pewnie nie zdam, moje plany legną w gruzach – wyjaśnia dr Magdalena Lewandowska.”
Zwinne podejście do egzaminów – tak, w Etz Chaim to możliwe.
Nauczanie matematyki w liceum Etz Chaim jest prowadzone w sposób zwinny – zgodnie z wprowadzaną przez nas filozofią Agile, dlatego uwzględniając różnorodne potrzeby uczniów oraz ich plany na przyszłość dotyczące wyboru studiów, w klasie trzeciej liceum grupujemy uczniów w obrębie dwóch zespołów naukowych tak, aby każdy z nich mógł skupić się na osiągnięciu swoich indywidualnych celów, pracując z naszymi matematykami na specjalnie dedykowanych zajęciach i fakultetach matematycznych.
Pierwszy zespół uczniów skupia się na maksymalnym osiągnięciu wyniku z matematyki, ponieważ marzy o studiach ekonomicznych, technicznych np. na politechnice lub innej uczelni tego typu. Dlatego też nasz program nauczania dla tej grupy skupia się na głębszym zrozumieniu trudniejszych zagadnień matematycznych, doskonaleniu umiejętności rozwiązywania skomplikowanych zadań i przygotowywaniu się do egzaminów na najwyższym poziomie.
Drugi zespół, składający się z uczniów uzdolnionych artystycznie, celuje w minimalny wynik, co nie oznacza, że ich praca jest mniej ważna. Naszym celem jest zapewnienie im solidnych podstaw matematycznych, które pomogą im zrozumieć podstawowe zagadnienia, niezbędne do funkcjonowania w codziennym życiu. Chcemy pokazać tym uczniom, że matematyka może być interesująca i przydatna nawet, jeśli nie planują studiować na uczelni technicznej.
Nasi nauczyciele wnikliwie przeanalizowali arkusze maturalne z poprzednich lat i zauważyli powtarzalność pewnych typów zadań, dlatego przygotowując do matury, zwłaszcza uczniów uzdolnionych artystycznie, skupiają się na powtarzaniu i utrwalaniu wyselekcjonowanych treści, które gwarantują przekroczenie wymaganego progu procentowego.
Dzięki zwinności naszego podejścia do nauczania matematyki, jesteśmy w stanie dostosować program nauczania do indywidualnych potrzeb i umiejętności. W ten sposób każdy uczeń ma szansę osiągnąć sukces i rozwijać swoją sprawność matematyczną w sposób, który najlepiej odpowiada ich celom i aspiracjom.
Oprac. Ewelina Mendrala