Statut przyjęty Uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Dialogu Kultur Etz Chaim Nr 1/2023/24 z dnia 1.09.2023.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2018r. poz. 996 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 stycznia 2005r. – o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017r. poz. 823).
Rozdział I. Przepisy ogólne
§ 1
1. Liceum Ogólnokształcące Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu, zwane dalej szkołą, jest niepublicznym czteroletnim liceum ogólnokształcącym po szkole podstawowej.
2. Szkoła ma siedzibę we Wrocławiu, przy ul. Żelaznej 57.
3. Organem Prowadzącym szkołę jest Fundacja Dialogu Kultur-Etz Chaim z siedzibą we Wrocławiu, ul. Żelazna 57 odpowiadającą za całokształt jej działalności, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Podstawą prawną do działalności szkoły jest jej Statut oraz w/w akty prawne.
5. Do kompetencji organu prowadzącego w szczególności należy:
- 1) nadanie i zmiana statutu szkoły;
- 2) powoływanie i odwoływanie Dyrektora Szkoły;
- 3) zapewnienie warunków szkole do działania, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków przebywania w niej;
- 4) wyposażanie szkoły w sprzęt i pomoce naukowe umożliwiające pełną realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego;
- 5) dysponowanie i zarządzanie finansami szkoły, w tym ustalanie wysokości opłat za naukę, zwalnianie z tych opłat lub ich zmniejszenia;
- 6) współdziałanie, w zakresie określonym ustawą, z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą – Dolnośląskim Kuratorem Oświaty.
6. Program kształcenia jest dostosowany do przepisów prawa oświatowego, obligatoryjnego dla szkół publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych.
7. Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
8. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Etz Chaim.
§ 2
1. Celem szkoły jest przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych.
2. Szkoła zapewnia uczniom możliwość pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej.
3. Szkoła umożliwia uczniom zgodnie z prawem oświatowym oraz ustawą z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017r. poz.823), podtrzymywanie tożsamości narodowej i językowej mniejszości żydowskiej.
4. Zasady wychowawcze realizowane w szkole sformułowane są w dokumencie Program Wychowawczo-Profilaktyczny – zatwierdzony decyzją Rady Pedagogicznej.
5. Szkoła zapewnia uczniom opiekę i wsparcie psychologiczne.
6. Szkoła rozwija zainteresowania uczniów na organizowanych po lekcjach zajęciach fakultatywnych z różnych dziedzin.
§ 3
1. Fundacja Dialogu Kultur-Etz Chaim jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w szkole.
2. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zatrudnieni, w zależności od potrzeb, na podstawie Kodeksu Pracy lub Kodeksu Cywilnego.
§ 4
1. Zatrudnieni w szkole nauczyciele przedmiotów obowiązkowych mają kwalifikacje określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz., 1575 z późn. zm.) jako niezbędne dla nauczycieli szkół publicznych.
2. W szkole realizowane są programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego.
Rozdział II. Organy szkoły i ich kompetencje
§ 5
1. Organami szkoły są:
- 1) Dyrektor Szkoły,
- 2) Rada Pedagogiczna,
- 3) Samorząd Uczniowski.
2. Decyzje, wnioski i opinie Rady Pedagogicznej ogłaszane są przez wychowawców w klasach oraz na zebraniach rodziców.
§ 6
Dyrektor Szkoły
1. Dyrektora Szkoły zatrudnia i zwalnia Organ Prowadzący.
2. Szkołą kieruje Dyrektor Szkoły. Pracę dyrektora wspomaga wicedyrektor, którego powołuje Organ Prowadzący szkołę.
3. W szkole, dopuszcza się tworzenie następujących stanowisk kierowniczych:
- 1) wicedyrektor do spraw dydaktyczno – wychowawczych,
- 2) wicedyrektor do spraw administracyjnych,
- 3) wicedyrektor do spraw finansowych,
- 4) wicedyrektor do spraw kulturalno-oświatowych.
4. Stanowiska, o których mowa w ust. 3, powołuje Organ Prowadzący, określając jednocześnie ich kompetencje.
5. Do obowiązków Dyrektora Szkoły należy opracowanie dokumentów programowo organizacyjnych oraz kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:
- 1) rekrutacja uczniów,
- 2) informowanie dyrektorów szkół rejonowych o realizowaniu przez ich uczniów obowiązku nauki w tutejszej szkole,
- 3) kierowanie bieżącą działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- 4) realizowanie zarządzeń Organu Prowadzącego oraz uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- 5) wspólnie z Organem Prowadzącym wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- 6) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
6. Dyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
- 2) wnioskowania do Organu Prowadzącego o dodatkowe środki na realizację zadań statutowych szkoły, w tym dodatek motywacyjny dla nauczycieli,
- 3) wnioskowania do Organu Prowadzącego w sprawie zmian w Statucie szkoły.
7. Dyrektor szkoły odpowiada przed Organem Prowadzącym za:
- 1) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu,
- 2) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji placówki,
- 3) bezpieczeństwo pieczęci.
8. W przypadku nieobecności Dyrektora Szkoły, jego obowiązki pełni wicedyrektor szkoły, a w przypadku powołania więcej niż jednego wicedyrektora osoba wskazana przez Dyrektora Szkoły lub Organ Prowadzący.
§ 7
Rada Pedagogiczna
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad uczniami.
2. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
5. Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
6. Członkowie Rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły formalnie wnoszonych przez Dyrektora Szkoły,
- 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- 3) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne
8. Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Szkoły niezwłocznie zawiadamia Organ Prowadzący.
§ 8
Samorząd Uczniowski
1. W szkole może działać Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Uczniowie mogą tworzyć:
- 1) na szczeblu klasy: radę klasową
- 2) na szczeblu szkoły: radę uczniowską.
4. W skład rady uczniowskiej wchodzą:
- 1) przewodniczący
- 2) członkowie rad klasowych
5. Do zadań rady uczniowskiej należy:
- 1) przygotowanie projektu regulaminu Samorządu z uwzględnieniem jego praw i obowiązków,
- 2) Regulamin Samorządu musi pozostawać w zgodności z postanowieniami Statutu Szkoły
- 3) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i przedstawianie sposobu ich wykonania,
- 4) wykonywanie zadań zleconych przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję Szkoły,
- 5) proponowanie kandydata na opiekuna Rady Uczniowskiej.
6. Przewodniczący rady uczniowskiej jest wybierany w wyborach bezpośrednich i tajnych przez Samorząd Uczniowski.
Rozdział III. Realizacja zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły
1. Za realizację programu dydaktyczno – wychowawczego szkoły odpowiedzialny jest Dyrektor Szkoły oraz Rada Pedagogiczna.
2. W celu realizacji swych zadań Rada Pedagogiczna może tworzyć komisje i zespoły oraz określać zakres i tryb ich prac.
3. Rada Pedagogiczna powołuje zespoły przedmiotowe składające się z nauczycieli danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych. Cele i zadania zespołów obejmują:
- 1) wybór programu nauczania lub opracowanie i wpisanie autorskiego programu nauczania,
- 2) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- 3) opracowanie ramowych kryteriów oceniania uczniów,
§ 9
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
1. Szkoła stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 373 z późn. zm.) oraz zasady określone w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2018r. poz. 1457 z późn. zm.).
2. Uczniowie szkoły mają możliwość zdawania egzaminów klasyfikacyjnych w terminach ustalonych z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), a także egzaminów poprawkowych w ostatnim tygodniu sierpnia.
3. W szkole obowiązują wewnątrzszkolne zasady oceniania.
4. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne ustala się według skali:
- 1) stopień celujący – 6 (skrót cel.),
- 2) stopień bardzo dobry – 5 (skrót bdb) – może być ze znakiem „+” lub „-”,
- 3) stopień dobry – 4 (skrót db) – może być ze znakiem „+” lub „-”,
- 4) stopień dostateczny – 3 (skrót dst.) – może być ze znakiem „+”lub „-”,
- 5) stopień dopuszczający – 2 (skrót dop.) – może być ze znakiem „+”lub „-”,
- 6) stopień niedostateczny – 1 (skrót ndst.) – może być ze znakiem „+”.
5. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- 1) celujący – 6
- 2) bardzo dobry – 5
- 3) dobry – 4
- 4) dostateczny – 3
- 5) dopuszczający – 2
- 6) niedostateczny – 1
6. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
7. Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- 3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
- 4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
- 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- 7) okazywanie szacunku innym osobom.
8. Roczną i śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- 1) wzorowe,
- 2) bardzo dobre,
- 3) dobre,
- 4) poprawne,
- 5) nieodpowiednie,
- 6) naganne.
§ 10
1. Sposób nagradzania, upominania i karania uczniów wynika z założeń wychowawczych szkoły.
2. W sprawach spornych uczeń ma prawo odwoływać się od decyzji nauczycieli i organów szkoły do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od wydania decyzji. Od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do Organu Prowadzącego, w terminie 7 dni. Decyzja Organu Prowadzącego jest ostateczna.
§ 11
W sytuacji, gdy uczeń sprawia trudności wychowawcze lub wykazuje niedostateczne postępy w nauce, szkoła uzgadnia z jego rodzicami (opiekunami) i w razie potrzeby z psychologiem podjęcie wspólnych działań wspomagających, w tym także sporządzenie kontraktu z uczniem w obecności Dyrektora oraz rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- 1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- 2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- 3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- 4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- 5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- 3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- 4) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa ww. rozporządzeniu,
- 5) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- 6) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o:
- 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- 3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- 4) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
5. Nauczyciel – wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
7. Nauczyciel zobowiązany jest zapowiedzieć sprawdzian na co najmniej jeden tydzień przed jego przeprowadzeniem oraz wpisać ten fakt do dziennika elektronicznego, podając uczniom jednocześnie zakres materiału i określić formę sprawdzianu. Inny nauczyciel nie może wyznaczyć w tym dniu sprawdzianu pisemnego. Przez datę zapowiedzi sprawdzianu rozumie się datę wpisania do dziennika.
8. Najpóźniej na trzy tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne i wychowawcy są zobowiązani ustnie i poprzez dziennik elektroniczny poinformować ucznia o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania.
9. Najpóźniej na trzy tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej organizowane jest spotkanie nauczycieli z rodzicami (prawnymi opiekunami), na którym nauczyciele i wychowawcy informują na piśmie o planowanych dla uczniów ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
10. Terminarz roku przekazywany jest rodzicom na pierwszym spotkaniu we wrześniu.
11. Przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły nauczyciel wystawia oceny śródroczne i roczne oraz podaje je do wiadomości uczniom.
12. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
13. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych określone są w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania i przedmiotowych zasadach oceniania.
§ 12
1. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów decyzją Dyrektora Szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
2. Powodem skreślenia ucznia może być poważne naruszenie Statutu i zasad bezpieczeństwa w szkole, a w szczególności:
- 1) picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły oraz na imprezach i wycieczkach organizowanych przez szkołę,
- 2) posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji psychoaktywnych,
- 3) stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego.
3. Skreślenie z listy uczniów może również nastąpić z powodu niedotrzymania postanowień kontraktu sporządzonego z uczniem w obecności Dyrektora Szkoły i rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.
4. Skreślenie z listy uczniów może również nastąpić w trybie § 20 ust. 5. Statutu.
5. Od decyzji Dyrektora Szkoły o skreśleniu z listy uczniów przysługuje prawo odwołania do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora Szkoły, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji rodzicom/prawnym opiekunom lub pełnoletniemu uczniowi.
Rozdział IV. Organizacja pracy szkoły.
§ 13
1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i zatwierdzeniu przez Organ Prowadzący.
2. Arkusz organizacyjny zawiera między innymi: liczbę oddziałów poszczególnych klas, liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach, liczbę pracowników ogółem w tym nauczycieli, innych pracowników pedagogicznych, specjalistów, pracowników administracyjnych, w tym zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin pracy.
3. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
§ 14
1. Jednostkami organizacyjnymi szkoły są oddziały i grupy przedmiotowe. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 18 uczniów. W szczególnych przypadkach liczba ta może zostać zwiększona do 20 uczniów.
2. W szkole prowadzona jest dokumentacja przebiegu nauczania ustalona dla szkół publicznych, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 poz. 1646) z późniejszymi zmianami.
3. Dokumentacja przebiegu nauczania i informacja o frekwencji jest prowadzona w dzienniku elektronicznym.
4. Zasady i standardy działania określane są przez Organ Prowadzący.
§ 15
1. Ogólne zasady rekrutacji uczniów do szkoły ustala Dyrektor Szkoły z porozumieniu z Organem Prowadzącym.
2. Głównym kryterium przyjęcia do Szkoły jest rozmowa kwalifikacyjna.
3. Kandydaci są przyjmowani do szkoły na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej oraz wyników uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, egzaminu ósmoklasisty.
Rozdział V. Prawa i obowiązki członków społeczności szkolnej
§ 16
Wicedyrektor
1. Obowiązki i kompetencje wicedyrektora Szkoły wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz prawa pracy (tj. w zakresie czynności zgodnie z zawartą umową o pracę). Do obowiązków wicedyrektora należy w szczególności:
- 1) opracowywanie dokumentów dotyczących spraw szkoły związanych z zakresem kompetencji, do których dany wicedyrektor szkoły został powołany oraz kierowanie działaniami szkoły w tym zakresie;
- 2) współpraca z dyrektorem szkoły oraz osobą prowadzącą przy naborze uczniów;
2. Wicedyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) reprezentowania szkoły na zewnątrz, podpisywania dokumentów i korespondencji w sprawach dotyczących pełnionej funkcji;
- 2) współdecydowania z Dyrektorem Szkoły o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej bieżącego funkcjonowania;
- 3) wydawania poleceń służbowych pracownikom szkoły.
§ 17
Nauczyciele
1. Nauczyciele mają prawo:
- 1) współdecydowania o wyborze programu nauczania w szkole przy zachowaniu obowiązku realizacji podstawy programowej MEiN;
- 2) swobody wyboru metod realizacji programu nauczania w uzgodnieniu z zespołem przedmiotowym;
- 3) ustalania własnego systemu oceniania pracy uczniów w ramach wewnątrzszkolnych zasad oceniania.
3. Nauczyciele mają ponadto obowiązek:
- 1) stosowania się w swojej pracy dydaktycznej do wymagań przyjętego programu;
- 2) jasnego sformułowania wymagań wobec uczniów oraz zasad oceniania ich pracy;
- 3) udzielania uczniom indywidualnych konsultacji;
- 4) uczestniczenia w zebraniach Rady Pedagogicznej, zespołów przedmiotowych i zespołów wychowawców.
§ 18
Uczniowie
1. Podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki na warunkach poszanowania godności osobistej, życzliwości i akceptacji.
2. Uczeń ma prawo do:
- 1) dobrze zorganizowanego procesu wychowania, nauczania i opieki w bezpiecznych i higienicznych warunkach do nauki,
- 2) zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- 3) rozwijania zainteresowań i talentów,
- 4) otrzymywania pomocy w przypadku trudności,
- 5) wybierania rad klasowych oraz wpływania na życie swojej szkoły przez działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- 6) wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych,
- 7) korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o Prawach Dziecka, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów prawa polskiego i niniejszego Statutu,
- 8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce, zgodnej z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.
3. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w Statucie szkoły i innych aktów wewnętrznych szkoły.
4. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiadają rodzice/prawni opiekunowie ucznia.
Rozdział VI. Finansowanie szkoły
§ 19
1. Szkoła jest utrzymywana z miesięcznych opłat za naukę wnoszonych przez rodziców uczniów oraz innych opłat (m. in. wpisowego), a także dotacji z budżetu gminy.
2. Wysokość opłat za naukę w szkole oraz innych opłat wnoszonych przez rodziców uczniów określa Organ Prowadzący.
3. W momencie przyjęcia ucznia do szkoły rodzice wpłacają opłatę wpisową, której wysokość określa Organ Prowadzący.
4. Rodzice uczniów są zobowiązani do terminowego wnoszenia opłat za naukę. W razie trudności z wywiązywaniem się z obowiązku wnoszenia opłat powinni bezzwłocznie zgłosić ten fakt Organowi Prowadzącemu.
5. W przypadku niewywiązywania się rodziców przez okres dłuższy niż trzy miesiące z obowiązku terminowego wnoszenia opłat, ustalonych w umowie o kształcenie, Organ Prowadzący może zgłosić do Dyrektora Szkoły wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów.
Rozdział VII. Przepisy końcowe
§ 20
1. Niniejszy Statut może zostać zmieniony na wniosek Organu Prowadzącego lub Dyrektora Szkoły przez Radę Pedagogiczną w drodze uchwały.
2. Zmiany statutu podlegają zgłoszeniu do organu ewidencyjnego w terminie 14 dni od dokonania zmian.
3. Szkoła używa pieczęci według norm ustalonych odrębnymi przepisami.
4. Szkoła prowadzi dokumentację w oparciu o odrębne przepisy.
5. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
6. Szkoła może zostać zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez Organ Prowadzący, przy czym co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji Organ Prowadzący jest obowiązana zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: rodziców uczniów, Dolnośląskiego Kuratora Oświaty oraz Gminę Wrocław.
§ 21
Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2023 r.