
Liceum Ogólnokształcące Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu
Zrozumieć potrzeby psychologiczno-pedagogiczne dzieci i młodzieży – klucz do harmonijnego rozwoju
W dzisiejszym złożonym świecie młodzież staje w obliczu licznych wyzwań, które wymagają od niej nie tylko zdobywania wiedzy, ale także umiejętności radzenia sobie z emocjami, relacjami interpersonalnymi. Presja ze strony rówieśników, oczekiwania rodziny związane z osiąganiem sukcesów w nauce lub sporcie, poczucie izolacji, niska samoocena, problemy z tożsamością płciową, prowadzić mogą do poczucia bezsilności, frustracji, niepotrzebnego stresu. Jednocześnie młodzież jest coraz bardziej świadoma globalnych problemów, ma dostęp do ogromnych zasobów informacji, co z kolei stwarza zagrożenie dezinformacją, jak również wpływem ewentualnych negatywnych treści.
Platformy takie jak Instagram, TikTok czy Facebook, które kształtują percepcję piękna, sukcesu i popularności nie ułatwiają nastolatkom egzystencji. Młodsze pokolenie jest często porównywane do nierealistycznych standardów, co może prowadzić do poczucia nieadekwatności, lęku czy presji. Pojawia się oczekiwanie, że młodzi ludzie będą osiągać szybkie sukcesy zawodowe, posiadać idealne życie osobiste i spełniać określone normy.
Współczesny świat jest coraz bardziej zglobalizowany, cyfrowy i dynamiczny, co oznacza, że młodsze osoby często żyją w ciągłym pośpiechu, mają do czynienia z wieloma obowiązkami. Przeciętny nastolatek, nieustannie bombardowany jest przez otoczenie różnymi bodźcami, które wpływają na jego postawy, zachowania, wartości oraz oczekiwania wobec siebie i innych. Wkraczając we współczesny świat jak najbardziej można czuć się przytłoczonym taką perspektywą życia.
Zrozumienie potrzeb psychologiczno-pedagogicznych młodych ludzi staje się fundamentem wychowania i edukacji. Oczywiście standardowo to między innymi rola otoczenia rodzinnego, którego akceptacja i wsparcie jest dla nastolatków ważna. Między innymi, ponieważ część tej odpowiedzialności spoczywa na szkołach – co naturalnie nie powinno nikogo dziwić. Od miejsca, w którym młody człowiek spędza kawał swojego życia, które za zadanie ma kształtować jego przygotowanie zawodowe, umiejętności, wiedzę, wartości – naturalnym jest oczekiwanie troski, wsparcia i zrozumienia.
Czym są potrzeby psychologiczno-pedagogiczne?
Potrzeby psychologiczno-pedagogiczne obejmują szereg zagadnień związanych z emocjami, zachowaniem, umiejętnościami społecznymi, rozwojem intelektualnym oraz adaptacją w środowisku szkolnym i społecznym. Każdy młody człowiek ma indywidualne potrzeby, które wymagają szczególnego uwzględnienia, aby zapewnić mu odpowiednie warunki do życia. Istotnym jest, aby w procesie edukacyjnym, w pogoni za ocenami, rankingami i wynikami maturalnymi nie pominąć tego faktu. Dlaczego? Dlatego, że zauważanie potrzeb drugiego człowieka, jest również tym, czego nauczyć ma szkoła. Pytanie tylko, czy w przeładowanych klasach szkół i liceów publicznych, nauczyciel, psycholog, pedagog, do którego oczekiwanie na rozmowę przypomina kolejkę do specjalisty Narodowego Funduszu Zdrowia z czasem oczekiwania znacznie dłuższym niż „tu i teraz”, mają na to, nawet przy najszczerszych chęciach, możliwość?
Problemy młodych ludzi nie znikną, będą narastać, ponieważ tak funkcjonuje nasza rzeczywistość, to jak wielu młodych ludzi korzysta poza szkołą z terapii psychologicznej, z jakimi wyzwaniami wychowawczymi borykają się rodzice, pokazuje ogrom zjawiska i potrzeb w tym zakresie.
Rodzice i uczniowie decydując się na prywatną placówkę oczekują uważności ze strony kadry pedagogicznej, braku anonimowości ucznia, szybkiej reakcji na potrzeby i spersonalizowanego podejścia. W świecie, w którym „szyjemy” wszystko na miarę, na miarę należy również uszyć edukację, by idealnie pasowała do indywidualnych potrzeb i charakterystyki ucznia, zapewniając mu komfort i pewność siebie na każdym etapie rozwoju. Natomiast wczesne rozpoznanie problemów oraz odpowiednia interwencja mogą zapobiec poważniejszym trudnościom w przyszłości.
Rola psychologów i pedagogów
Psycholodzy i pedagodzy odgrywają kluczową rolę w identyfikowaniu potrzeb psychologiczno-pedagogicznych młodzieży. Ich zadaniem jest nie tylko obserwacja, ale także aktywne angażowanie się w proces wsparcia uczniów. Istnieją programy, które umożliwiają uczniom rozwijanie umiejętności społecznych oraz radzenia sobie z emocjami. Pozostaje również kwestia czasu – młodzi ludzie lubią wiedzieć, że ktoś im ten czas będzie mógł zaoferować.
Liceum Ogólnokształcące Dialogu Kultur Etz Chaim
Przykładem szkoły obejmującej swoich uczniów szczególną opieką może być Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Dialogu Kultur Etz Chaim. Szkoła przy ul. Żelaznej 57 we Wrocławiu od lat stawia na wielopoziomowe wsparcie swoich licealistów i bynajmniej nie jest to żaden banał. W tym liceum naprawdę można poczuć się zauważanym, świadczą o tym wypowiedzi absolwentów tej szkoły.
Jedną istotnych spraw jest integracja zespołów klasowych. W Etz Chaim wychodzimy z założenia, że dobre relacje są podstawą dobrej edukacji, stąd szeroka gama działań podejmowanych przez szkołę, które mają na celu uświadomić młodym ludziom jak ważne i potrzebne są więzi międzyludzkie, zwłaszcza te, które nie ograniczają się do internetowych portali, czatów, grup. W społeczności, która rozumie, akceptuje i szanuje jednostki łatwiej jest poszukiwać siebie i spełniać marzenia o przyszłości.
Motto liceum „Przygotowujemy do matury i do życia” ma pokazać uczniom i rodzicom to, że jakość kształcenia oraz zapewnienie indywidualnego rozwoju edukacyjnego śmiało może iść parze z opiekuńczością, dobrymi relacjami i zapewnieniem emocjonalnego bezpieczeństwa, po to, by pomóc młodemu człowiekowi odkryć, kim jest i czego od życia chce. Stąd pomysł wprowadzenia parę lat temu w Liceum Ogólnokształcącym Dialogu Kultur Etz Chaim, poza klasycznym wsparciem psychologa i pedagogów, osoby tutora.
W tej szkole tutor pozostaje do dyspozycji uczniów przez dwadzieścia cztery godziny na dobę. Co to oznacza? Dokładnie to, że z pomocy uczeń może skorzystać o niestandardowej porze, chociażby w weekend, kiedy szkoła jest zamknięta. Podczas gdy inne placówki zapewniają wsparcie psychologiczne w godzinach pracy szkoły, Liceum Etz Chaim pozostaje w tej kwestii wyjątkiem na mapie wrocławskich placówek.
Prezes Fundacji Dialogu Kultur Etz Chaim – założycielka liceum, Helena Kosztyło- Kobiec zapewnia, że uczniowie liceum korzystają z takiej możliwości:
„Tutor to osoba wyjątkowa dla ucznia. To ktoś w rodzaju starszego brata czy siostry, do kogo można zwrócić się zawsze, z każdą sprawą. Znajdzie czas dla ucznia w szkole, ale jeśli trzeba będzie przyjechać do ucznia do domu, wesprzeć go rozmową lub samą tylko obecnością, to tak właśnie się dzieje. Z pomocy tutora może skorzystać uczeń zarówno znajdujący się w sytuacji kryzysowej, jak i taki, który czuje się osamotniony i potrzebuje zwyczajnej ludzkiej rozmowy. Zależy nam na tym, aby uczniowie czuli się w naszej szkole dobrze, aby mogli odzyskać wiarę w siebie, by uczyli się pokonywania trudności. Chcemy zapewnić im dobry życiowy start”.
EM