Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2018r. poz. 996 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 stycznia 2005r. – o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017r. poz. 823).
Rozdział I. Przepisy ogólne
§ 1
- Liceum Ogólnokształcące Dialogu Kultur Etz Chaim we Wrocławiu, zwane dalej szkołą, jest niepublicznym czteroletnim liceum ogólnokształcącym po szkole podstawowej.
- Szkoła ma siedzibę we Wrocławiu, przy ul. Żelaznej 57.
- Organem Prowadzącym szkołę jest Fundacja Dialogu Kultur-Etz Chaim z siedzibą we Wrocławiu, ul. Żelazna 57 odpowiadającą za całokształt jej działalności, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podstawą prawną do działalności szkoły jest jej Statut oraz w/w akty prawne.
- Do kompetencji organu prowadzącego w szczególności należy:
- 1) nadanie i zmiana statutu szkoły;
- 2) powoływanie i odwoływanie Dyrektora Szkoły;
- 3) zapewnienie warunków szkole do działania, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków przebywania w niej;
- 4) wyposażanie szkoły w sprzęt i pomoce naukowe umożliwiające pełną realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego;
- 5) dysponowanie i zarządzanie finansami szkoły, w tym ustalanie wysokości opłat za naukę, zwalnianie z tych opłat lub ich zmniejszenia;
- 6) współdziałanie, w zakresie określonym ustawą, z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą – Dolnośląskim Kuratorem Oświaty.
- Program kształcenia jest dostosowany do przepisów prawa oświatowego, obligatoryjnego dla szkół publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych.
- Nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Etz Chaim.
§ 2
- Celem szkoły jest przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych.
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej.
- Szkoła umożliwia uczniom zgodnie z prawem oświatowym oraz ustawą z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017r. poz.823), podtrzymywanie tożsamości narodowej i językowej mniejszości żydowskiej.
- Zasady wychowawcze realizowane w szkole sformułowane są w dokumencie Program Wychowawczo-Profilaktyczny – zatwierdzony decyzją Rady Pedagogicznej.
- Szkoła zapewnia uczniom opiekę i wsparcie psychologiczne.
- Szkoła rozwija zainteresowania uczniów na organizowanych po lekcjach zajęciach fakultatywnych z różnych dziedzin.
§ 3
- Fundacja Dialogu Kultur-Etz Chaim jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w szkole.
- Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zatrudnieni, w zależności od potrzeb, na podstawie Kodeksu Pracy lub Kodeksu Cywilnego.
§ 4
- Zatrudnieni w szkole nauczyciele przedmiotów obowiązkowych mają kwalifikacje określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz., 1575 z późn. zm.) jako niezbędne dla nauczycieli szkół publicznych.
- W szkole realizowane są programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego.
Rozdział II. Organy szkoły i ich kompetencje
§ 5
- Organami szkoły są:
- 1) Dyrektor Szkoły,
- 2) Rada Pedagogiczna,
- 3) Samorząd Uczniowski.
- Decyzje, wnioski i opinie Rady Pedagogicznej ogłaszane są przez wychowawców w klasach oraz na zebraniach rodziców.
§ 6
Dyrektor Szkoły
- Dyrektora Szkoły zatrudnia i zwalnia Organ Prowadzący.
- Szkołą kieruje Dyrektor Szkoły. Pracę dyrektora wspomaga wicedyrektor, którego powołuje Organ Prowadzący szkołę.
- W szkole, dopuszcza się tworzenie następujących stanowisk kierowniczych:
- 1) wicedyrektor do spraw dydaktyczno – wychowawczych,
- 2) wicedyrektor do spraw administracyjnych,
- 3) wicedyrektor do spraw finansowych,
- 4) wicedyrektor do spraw kulturalno-oświatowych.
- Stanowiska, o których mowa w ust. 3, powołuje Organ Prowadzący, określając jednocześnie ich kompetencje.
- Do obowiązków Dyrektora Szkoły należy opracowanie dokumentów programowo organizacyjnych oraz kierowanie całokształtem działania szkoły, a w szczególności:
- 1) rekrutacja uczniów,
- 2) informowanie dyrektorów szkół rejonowych o realizowaniu przez ich uczniów obowiązku nauki w tutejszej szkole,
- 3) kierowanie bieżącą działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- 4) realizowanie zarządzeń Organu Prowadzącego oraz uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- 5) wspólnie z Organem Prowadzącym wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- 6) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
- 2) wnioskowania do Organu Prowadzącego o dodatkowe środki na realizację zadań statutowych szkoły, w tym dodatek motywacyjny dla nauczycieli,
- 3) wnioskowania do Organu Prowadzącego w sprawie zmian w Statucie szkoły.
- Dyrektor szkoły odpowiada przed Organem Prowadzącym za:
- 1) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu,
- 2) prowadzenie zgodnie z przepisami dokumentacji placówki,
- 3) bezpieczeństwo pieczęci.
- W przypadku nieobecności Dyrektora Szkoły, jego obowiązki pełni wicedyrektor szkoły, a w przypadku powołania więcej niż jednego wicedyrektora osoba wskazana przez Dyrektora Szkoły lub Organ Prowadzący.
§ 7
Rada Pedagogiczna
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad uczniami.
- Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
- Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Członkowie Rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły formalnie wnoszonych przez Dyrektora Szkoły,
- 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- 3) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne
- Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor Szkoły niezwłocznie zawiadamia Organ Prowadzący.
§ 8
Samorząd Uczniowski
- W szkole może działać Samorząd Uczniowski, zwany dalej „Samorządem”.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Uczniowie mogą tworzyć:
- 1) na szczeblu klasy: radę klasową
- 2) na szczeblu szkoły: radę uczniowską.
- W skład rady uczniowskiej wchodzą:
- 1) przewodniczący
- 2) członkowie rad klasowych
- Do zadań rady uczniowskiej należy:
- 1) przygotowanie projektu regulaminu Samorządu z uwzględnieniem jego praw i obowiązków,
- 2) Regulamin Samorządu musi pozostawać w zgodności z postanowieniami Statutu Szkoły
- 3) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i przedstawianie sposobu ich wykonania,
- 4) wykonywanie zadań zleconych przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję Szkoły,
- 5) proponowanie kandydata na opiekuna Rady Uczniowskiej.
- Przewodniczący rady uczniowskiej jest wybierany w wyborach bezpośrednich i tajnych przez Samorząd Uczniowski.
Rozdział III. Realizacja zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły
- Za realizację programu dydaktyczno – wychowawczego szkoły odpowiedzialny jest Dyrektor Szkoły oraz Rada Pedagogiczna.
- W celu realizacji swych zadań Rada Pedagogiczna może tworzyć komisje i zespoły oraz określać zakres i tryb ich prac.
- Rada Pedagogiczna powołuje zespoły przedmiotowe składające się z nauczycieli danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych. Cele i zadania zespołów obejmują:
- 1) wybór programu nauczania lub opracowanie i wpisanie autorskiego programu nauczania,
- 2) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- 3) opracowanie ramowych kryteriów oceniania uczniów,
§ 9
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
- Szkoła stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 373 z późn. zm.) oraz zasady określone w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2018r. poz. 1457 z późn. zm.).
- Uczniowie szkoły mają możliwość zdawania egzaminów klasyfikacyjnych w terminach ustalonych z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), a także egzaminów poprawkowych w ostatnim tygodniu sierpnia.
- W szkole obowiązują wewnątrzszkolne zasady oceniania.
- Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne ustala się według skali:
- 1) stopień celujący – 6 (skrót cel.),
- 2) stopień bardzo dobry – 5 (skrót bdb) – może być ze znakiem „+” lub „-”,
- 3) stopień dobry – 4 (skrót db) – może być ze znakiem „+” lub „-”,
- 4) stopień dostateczny – 3 (skrót dst.) – może być ze znakiem „+”lub „-”,
- 5) stopień dopuszczający – 2 (skrót dop.) – może być ze znakiem „+”lub „-”,
- 6) stopień niedostateczny – 1 (skrót ndst.) – może być ze znakiem „+”.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- 1) celujący – 6
- 2) bardzo dobry – 5
- 3) dobry – 4
- 4) dostateczny – 3
- 5) dopuszczający – 2
- 6) niedostateczny – 1
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
- 3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
- 4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
- 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- 7) okazywanie szacunku innym osobom.
- Roczną i śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- 1) wzorowe,
- 2) bardzo dobre,
- 3) dobre,
- 4) poprawne,
- 5) nieodpowiednie,
- 6) naganne.
§ 10
- Sposób nagradzania, upominania i karania uczniów wynika z założeń wychowawczych szkoły.
- W sprawach spornych uczeń ma prawo odwoływać się od decyzji nauczycieli i organów szkoły do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od wydania decyzji. Od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do Organu Prowadzącego, w terminie 7 dni. Decyzja Organu Prowadzącego jest ostateczna.
§ 11
W sytuacji, gdy uczeń sprawia trudności wychowawcze lub wykazuje niedostateczne postępy w nauce, szkoła uzgadnia z jego rodzicami (opiekunami) i w razie potrzeby z psychologiem podjęcie wspólnych działań wspomagających, w tym także sporządzenie kontraktu z uczniem w obecności Dyrektora oraz rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- 1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- 2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- 3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- 4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- 5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
- 3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
- 4) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa ww. rozporządzeniu,
- 5) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- 6) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o:
- 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- 3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- 4) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Nauczyciel – wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
- Nauczyciel zobowiązany jest zapowiedzieć sprawdzian na co najmniej jeden tydzień przed jego przeprowadzeniem oraz wpisać ten fakt do dziennika elektronicznego, podając uczniom jednocześnie zakres materiału i określić formę sprawdzianu. Inny nauczyciel nie może wyznaczyć w tym dniu sprawdzianu pisemnego. Przez datę zapowiedzi sprawdzianu rozumie się datę wpisania do dziennika.
- Najpóźniej na trzy tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne i wychowawcy są zobowiązani ustnie i poprzez dziennik elektroniczny poinformować ucznia o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania.
- Najpóźniej na trzy tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej organizowane jest spotkanie nauczycieli z rodzicami (prawnymi opiekunami), na którym nauczyciele i wychowawcy informują na piśmie o planowanych dla uczniów ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Terminarz roku przekazywany jest rodzicom na pierwszym spotkaniu we wrześniu.
- Przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej w terminie ustalonym w harmonogramie pracy szkoły nauczyciel wystawia oceny śródroczne i roczne oraz podaje je do wiadomości uczniom.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych określone są w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania i przedmiotowych zasadach oceniania.
§ 12
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów decyzją Dyrektora Szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
- Powodem skreślenia ucznia może być poważne naruszenie Statutu i zasad bezpieczeństwa w szkole, a w szczególności:
- 1) picie alkoholu i przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły oraz na imprezach i wycieczkach organizowanych przez szkołę,
- 2) posiadanie, rozprowadzanie czy używanie substancji psychoaktywnych,
- 3) stwarzanie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa innych lub swojego.
- Skreślenie z listy uczniów może również nastąpić z powodu niedotrzymania postanowień kontraktu sporządzonego z uczniem w obecności Dyrektora Szkoły i rodzica lub opiekuna prawnego ucznia.
- Skreślenie z listy uczniów może również nastąpić w trybie § 20 ust. 5. Statutu.
- Od decyzji Dyrektora Szkoły o skreśleniu z listy uczniów przysługuje prawo odwołania do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora Szkoły, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji rodzicom/prawnym opiekunom lub pełnoletniemu uczniowi.
Rozdział IV. Organizacja pracy szkoły.
§ 13
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i zatwierdzeniu przez Organ Prowadzący.
- Arkusz organizacyjny zawiera między innymi: liczbę oddziałów poszczególnych klas, liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach, liczbę pracowników ogółem w tym nauczycieli, innych pracowników pedagogicznych, specjalistów, pracowników administracyjnych, w tym zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin pracy.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
§ 14
- Jednostkami organizacyjnymi szkoły są oddziały i grupy przedmiotowe. Liczba uczniów w oddziałach szkolnych powinna wynosić nie więcej niż 20 uczniów. W szczególnych przypadkach liczba ta może zostać zwiększona.
- W szkole prowadzona jest dokumentacja przebiegu nauczania ustalona dla szkół publicznych, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 poz. 1646) z późniejszymi zmianami.
- Dokumentacja przebiegu nauczania i informacja o frekwencji jest prowadzona w dzienniku elektronicznym.
- Zasady i standardy działania określane są przez Organ Prowadzący.
§ 15
- Ogólne zasady rekrutacji uczniów do szkoły ustala Dyrektor Szkoły z porozumieniu z Organem Prowadzącym.
- Głównym kryterium przyjęcia do Szkoły jest rozmowa kwalifikacyjna.
- Kandydaci są przyjmowani do szkoły na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej oraz wyników uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, egzaminu ósmoklasisty.
Rozdział V. Prawa i obowiązki członków społeczności szkolnej
§ 16
Wicedyrektor
- Obowiązki i kompetencje wicedyrektora Szkoły wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz prawa pracy (tj. w zakresie czynności zgodnie z zawartą umową o pracę). Do obowiązków wicedyrektora należy w szczególności:
- 1) opracowywanie dokumentów dotyczących spraw szkoły związanych z zakresem kompetencji, do których dany wicedyrektor szkoły został powołany oraz kierowanie działaniami szkoły w tym zakresie;
- 2) współpraca z dyrektorem szkoły oraz osobą prowadzącą przy naborze uczniów;
- Wicedyrektor szkoły ma prawo do:
- 1) reprezentowania szkoły na zewnątrz, podpisywania dokumentów i korespondencji w sprawach dotyczących pełnionej funkcji;
- 2) współdecydowania z Dyrektorem Szkoły o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej bieżącego funkcjonowania;
- 3) wydawania poleceń służbowych pracownikom szkoły.
§ 17
Nauczyciele
- Nauczyciele mają prawo:
- 1) współdecydowania o wyborze programu nauczania w szkole przy zachowaniu obowiązku realizacji podstawy programowej MEiN;
- 2) swobody wyboru metod realizacji programu nauczania w uzgodnieniu z zespołem przedmiotowym;
- 3) ustalania własnego systemu oceniania pracy uczniów w ramach wewnątrzszkolnych zasad oceniania.
- Nauczyciele mają ponadto obowiązek:
- 1) stosowania się w swojej pracy dydaktycznej do wymagań przyjętego programu;
- 2) jasnego sformułowania wymagań wobec uczniów oraz zasad oceniania ich pracy;
- 3) udzielania uczniom indywidualnych konsultacji;
- 4) uczestniczenia w zebraniach Rady Pedagogicznej, zespołów przedmiotowych i zespołów wychowawców.
§ 18
Uczniowie
- Podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki na warunkach poszanowania godności osobistej, życzliwości i akceptacji.
- Uczeń ma prawo do:
- 1) dobrze zorganizowanego procesu wychowania, nauczania i opieki w bezpiecznych i higienicznych warunkach do nauki,
- 2) zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- 3) rozwijania zainteresowań i talentów,
- 4) otrzymywania pomocy w przypadku trudności,
- 5) wybierania rad klasowych oraz wpływania na życie swojej szkoły przez działalność w Samorządzie Uczniowskim,
- 6) wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych,
- 7) korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o Prawach Dziecka, z uwzględnieniem odpowiednich przepisów prawa polskiego i niniejszego Statutu,
- 8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce, zgodnej z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w Statucie szkoły i innych aktów wewnętrznych szkoły.
- Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiadają rodzice/prawni opiekunowie ucznia.
Rozdział VI. Finansowanie szkoły
§ 19
- Szkoła jest utrzymywana z miesięcznych opłat za naukę wnoszonych przez rodziców uczniów oraz innych opłat (m. in. wpisowego), a także dotacji z budżetu gminy.
- Wysokość opłat za naukę w szkole oraz innych opłat wnoszonych przez rodziców uczniów określa Organ Prowadzący.
- W momencie przyjęcia ucznia do szkoły rodzice wpłacają opłatę wpisową, której wysokość określa Organ Prowadzący.
- Rodzice uczniów są zobowiązani do terminowego wnoszenia opłat za naukę. W razie trudności z wywiązywaniem się z obowiązku wnoszenia opłat powinni bezzwłocznie zgłosić ten fakt Organowi Prowadzącemu.
- W przypadku niewywiązywania się rodziców przez okres dłuższy niż trzy miesiące z obowiązku terminowego wnoszenia opłat, ustalonych w umowie o kształcenie, Organ Prowadzący może zgłosić do Dyrektora Szkoły wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów.
- O wprowadzonej zmianie wysokości czesnego Szkoła informuje w następujący sposób:
- 1) Rodziców z dotychczasowo zawartymi umowami, które są w trakcie realizacji, Szkoła powiadamia za pośrednictwem dziennika elektronicznego Vulcan, zgodnie z podpisaną przez Rodzica deklaracją,
- 2) Rodziców, którzy zawarli nowe umowy o kształcenie, niebędących użytkownikami dziennika Vulcan przed rozpoczęciem danego roku szkolnego, Szkoła informuje drogą e-mailową, przesyłając wiadomość na podany w dokumentacji Ucznia adres mailowy.
Rozdział VII. Przepisy końcowe
§ 20
- Niniejszy Statut może zostać zmieniony na wniosek Organu Prowadzącego lub Dyrektora Szkoły przez Radę Pedagogiczną w drodze uchwały.
- Zmiany statutu podlegają zgłoszeniu do organu ewidencyjnego w terminie 14 dni od dokonania zmian.
- Szkoła używa pieczęci według norm ustalonych odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi dokumentację w oparciu o odrębne przepisy.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Szkoła może zostać zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez Organ Prowadzący, przy czym co najmniej na sześć miesięcy przed terminem likwidacji Organ Prowadzący jest obowiązana zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: rodziców uczniów, Dolnośląskiego Kuratora Oświaty oraz Gminę Wrocław.
§ 21
Statut wchodzi w życie z dniem 01.10.2024 r.